Autor: Július Gajdoš
Edice Disk malá řada – svazek 1.
Malou řadu edice Disk uvádí soubor studií Júlia Gajdoše Od techniky dramatu ke scénologii.
Uvažujeme-li o vývoji západní teorie dramatu od Aristotela k moderním autorům, mohli bychom ji nejstručněji charakterizovat heslem ‘Od metafyziky k technice’. Vrcholu dosahuje tento vývoj v 19. století ve Freytagově Technice dramatu a v proslulých Poltiho Třiceti šesti dramatických situacích. Právě posledně jmenovaný spis se stává pro Júlia Gajdoše východiskem ke sledování dalšího (moderního i postmoderního) vývoje a možných perspektiv vyjádřených otázkou ‘Má ještě vůbec smysl pěstovat teorii dramatu?’
Při sledování dvou linií teorie dramatu, z nichž jednu by bylo možné nazvat scientistickou, příp. noetickou, a druhou antropologickou, příp. ontologickou, je pro něho totiž klíčovým pojmem právě ‘situace’ a vztahy různých teorií k ní. Je to přece právě situace, která spojuje jak drama v divadle s dramatem ve světě a v životě, tak také teorii dramatu s teorií divadla, ba samo drama s divadlem, které nechce a nemůže být pouhou ilustrací psaného textu.
Autor, jak sám píše v závěru své studie, tedy „z hlediska jednoho – […] ovšem klíčového – pojmu dramatické situace poukázal na některé poznatky i omyly v teorii dramatu, ke kterým se dospívalo v průběhu posledních dvou století, a rovněž na současná východiska české teorie, a to také té její linie, která je na rozdíl od strukturalistů za hranicemi poměrně neznámá, přestože by se pro evropské teoretické myšlení o dramatu a divadle mohla stát důležitým podnětem“, zejména díky komplexnosti svého pohledu.
ISBN 80–7331–048–1. Vydala Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, Výzkumný ústav dramatické a scénické tvorby. 1. vydání, Praha 2005, stran 126, cena 90 Kč, pro studenty a pedagogy AMU za sníženou cenu k dostání v knihovnách DAMU a FAMU. Objednávky přijímá kant@kant-books.com