disk

Do Krakova na Baz@rt!

Souběžně s Pražským divadelním festivalem německého jazyka probíhal 4.–8. 11. 2005 v Krakově další ročník festivalu

[…] Už internetové domény v názvu napovídají, na kterou oblast se tento rok festival zaměřil. Zatímco loňský ročník – Baz@rt.fr – se obracel na současnou francouzskou dramatiku, zkoumal prostřednictvím workshopů hranice divadelních možností v závislosti na nové dramatice a zabýval se otázkami překladu, letošní ročník definovali organizátoři festivalu – herec a režisér Paweł Miśkiewicz a jeho kolegyně z krakovského Starého divadla Agata Siwiak – takto: „Tentokrát náš zájem nepatřil tvůrčímu procesu, pozorování vzniku představení, ani pátrání po hranicích divadla, ale prezentaci děl obzvláště uznávaných umělců, kteří stále ohromují svým přístupem k dramatickému textu, novými interpretacemi nebo také nevšedním scénickým řešením.“ Hlavními hosty festivalu byli režisér Luk Perceval se svou inscenací Andromaché (Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin), Cesta Liny Bögli režiséra Christophera Marthalera (Schauspielhaus Zürich) a představení Idioti Andrease Kriegenburga (Schauspielfrankfurt). Už z tohoto výčtu je zřejmé, že dramaturgie chtěla představit skutečné špičky německy mluvícího divadla. […] […] Krakovský festival je podle mého soudu cenný především tím, že nechce být jen přehlídkou pozoruhodných inscenací, ale snaží se konfrontovat v několika dnech různé divadelní přístupy: proto mají v jeho rámci takovou důležitost diskuse po představení. Příští ročník krakovského festivalu hodlá nejen rozšířit nabídku workshopů, ale hlavně se chce věnovat divadlu zemí Visegrádu, mezi které patří i Česká republika. Stane se to pro nás příležitostí dostat se do větší blízkosti k polskému divadlu, které je u nás v posledních letech na rozdíl od slovenského a maďarského téměř neznámé?