disk

Sympozium o japonském a čínském divadle: Hercovo tělo jako výrazový prostředek tradičních i moderních divadelních forem

Rekapitulace průběhu dalšího ročníku sympozia pořádaného Centrem základního výzkumu AMU a MU za účasti předních odborníků z tokijské Univerzity Waseda, Jokohamské národní unoverzity a Ústavu Dálného východu FF UK.
Ve dnech 14. a 15. prosince 2006 se na půdě DAMU uskutečnil již třetí ročník sympozia o japonském a čínském divadle, které bylo tentokrát věnováno zejména osobě herce a specifickým výrazovým prostředkům jednotlivých divadelních forem. Vysoce inspirativní příspěvky přednesli již tradičně prof. Mikio Takemoto, ředitel Divadelního muzea Cuboučiho Šójóa při Univerzitě Waseda v Tokiu (Hercovo tělo v divadle nó a Zeamiho teorie) a doc. Zdenka Švarcová, vedoucí Ústavu Dálného Východu FF UK v Praze (Zjevné a skryté významy v textu středověké hry „Komači od chrámu Sekidera“), k nimž se letos přidala profesorka Akiko Mijake z Jokohamské národní univerzity (Výrazové prostředky v divadle nó – použití masky) a bývalý ředitel Divadelního muzea Cuboučiho Šójóa při Univerzitě Waseda v Tokiu, profesor Hiroši Itó (Moderní divadlo v Japonsku v kontextu divadelní historie); příspěvky doplnil informaci o současných trendech divadla kabuki také Petr Holý, ředitel Českého centra v Tokiu. Vedení workshopu se stejně jako loni ujali člen hudebního doprovodu v tokijském divadle Kabukiza Eiiči Suzuki (uměleckým jménem Tokiwazu Waeidajú; Práce s tělem – význam bederní oblasti v herectví kabuki a použití dechu při deklamaci) a odborný asistent z Univerzity Waseda Li Mo (Pekingská opera – herectví bojových scén a význam líčení). […]